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Raquel Paiewonsky (Dominican Republic, 1969)
I see myself and I don’t feel myself / Me veo y no me siento, 1998
Mixed media on canvas / Medio mixto sobre canvas
H 22 x W 20 inches / pulgadas
Robert Gumbiner Foundation Collection
F.2000.01

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Born in Puerto Plata, Dominican Republic, Paiewonsky graduated in 1991 from the Altos de Chavón School of Design in La Romana. She then would move to New York City, where she lived and worked for a decade, studying at Parsons The New School for Design. After returning to the Dominican Republic she settled in Santo Domingo. Paiewonsky’s work explores the human body as a container that absorbs and reflects the cultural constructions and stereotypes that exist in society, and how our nature is affected in the rapidly changing environment of contemporary life. This investigation in her work explores the veiled violence that is enforced and perpetuated by the social, political, and interpersonal systems that we exist in. Her work is part of the Daros-Latinoamérica collection, Zürich, Suiza; The RISD Museum, Rhode Island; Museum of Modern Art, Santo Domingo, Dominican Republic; Museum of Latin American Art, Long Beach, California; and the Centro León, Santiago, Dominican Republic.

Raquel Paiewonsky is interested in the body as a platform through which to explore the socio- political impact of issues related to race, ethnicity, and gender from a uniquely Dominican perspective. Highlighting, isolating, or repeating certain physical attributes, Paiewonsky distorts the figure as an expression of the struggle to build an identity in environments shaped by cultural stereotypes and colonial histories. The highly textured and often disjointed works are simultaneously fascinating and repelling, pushing us to confront our own ideas about women in contemporary society.

Nacida en Puerto Plata, República Dominicana, Paiewonsky se graduó en 1991 de la Escuela de Diseño Altos de Chavón en La Romana. Luego se mudaría a la ciudad de Nueva York, donde vivió y trabajó durante una década, estudiando en Parsons The New School for Design. Luego de regresar a República Dominicana, se instaló en Santo Domingo. El trabajo de Paiewonsky explora el cuerpo humano como un contenedor que absorbe y refleja las construcciones culturales y los estereotipos que existen en la sociedad, y cómo nuestra naturaleza se ve afectada en el entorno rápidamente cambiante de la vida contemporánea. Esta investigación en su obra explora la violencia encubierta que es impuesta y perpetuada por los sistemas sociales, políticos e interpersonales en los que existimos. Su obra es parte de la colección Daros-Latinoamérica, Zürich, Suiza; El Museo RISD, Rhode Island; Museo de Arte Moderno, Santo Domingo, República Dominicana; Museo de Arte Latinoamericano, Long Beach, California; y el Centro León, Santiago, República Dominicana.

Raquel Paiewonsky está interesada en el cuerpo como plataforma a través de la cual explorar el impacto sociopolítico de los problemas relacionados con la raza, la etnia y el género desde una perspectiva exclusivamente dominicana. Destacando, aislando o repitiendo ciertos atributos físicos, Paiewonsky distorsiona la figura como expresión de la lucha por construir una identidad en ambientes moldeados por estereotipos culturales e historias coloniales. Las obras de gran textura y, a menudo, inconexas son a la vez fascinantes y repelentes, lo que nos empuja a confrontar nuestras propias ideas sobre las mujeres en la sociedad contemporánea.