Cardenas_M.2009.005.JPG

Leyla Cárdenas (Colombia, b. 1975)

House of Houses (#2) / Casa de casas (#2), 2008 

Sumi ink on parchment paper / Tinta Sumi sobre papel pergamino

H 15 ¼ x W 20 ¾ inches / pulgadas

MOLAA Collection. Gift of the artist, RJ Fine Arts, Stanford, CT, & d.e.n. contemporary, Culver City, CA

M.2009.005

HERland_logo.jpg
 

Leyla Cardenas was born in 1975 in Bogotá, Colombia where she still lives and works. She received her B.A. from Los Andes University, Bogota, Colombia in 1999 and her MFA from UCLA in 2004. Cardenas’ work engages in concepts of absence, wear, memory, history, destruction, accumulation, and change. Cardenas’ very deliberate method of production functions almost in an archeological way, excavating and analyzing tangible vestiges of reality as they are buried in time and memory, without speculation or narratives, and presenting it to the viewer. Her completed works make visible the fragmentation of time and changes across time, creating work that inevitably reshapes the present, defying destruction and our limited temporal reading of reality to ultimately create new imaginaries.

Leyla Cárdenas is interested in peeling away the “superficial” physical layers of places and objects in order to explore the various experiences held within and around them. Cárdenas views this deconstruction as a way of also simultaneously unearthing the memories of a place: historical, material, social. Cárdenas usually works directly in urban ruins, intervening in demolition sites, as well as mining the archives of a city or a building through architectural wreckage, utilizing delicate materials such as parchment paper and pins in reconstructing its stories.

 

Leyla Cardenas nació en 1975 en Bogotá, Colombia, donde aún vive y trabaja. Recibió su B.A. de la Universidad de Los Andes, Bogotá, Colombia en 1999 y su MFA de UCLA en 2004. El trabajo de Cárdenas involucra conceptos de ausencia, desgaste, memoria, historia, destrucción, acumulación y cambio. El método de producción muy deliberado de Cárdenas funciona casi de manera arqueológica, excavando y analizando vestigios tangibles de la realidad enterrados en el tiempo y la memoria, sin especulaciones ni narrativas, y presentándolo al espectador. Sus trabajos terminados hacen visible la fragmentación del tiempo y los cambios a través del tiempo, creando un trabajo que inevitablemente remodela el presente, desafiando la destrucción y nuestra limitada lectura temporal de la realidad para finalmente crear nuevos imaginarios.

Leyla Cárdenas está interesada en remover las capas físicas “superficiales” de lugares y objetos para explorar las diversas experiencias que se tienen dentro y alrededor de ellos. Cárdenas ve esta deconstrucción como una forma de desenterrar simultáneamente los recuerdos de un lugar: histórico, material, social. Cárdenas suele trabajar directamente en ruinas urbanas, interviniendo en sitios de demolición, además de minar los archivos de una ciudad o un edificio a través de restos arquitectónicos, utilizando materiales delicados como papel pergamino y alfileres para reconstruir sus historias.