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Marta Minujín (Argentina, b.1943)
Maquette / Maqueta, n.d. 
Painted plaster / Yeso pintado
Variable dimensions / Dimensiones variables
Robert Gumbiner Foundation Collection
F.98.82.c

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Marta Minujín is a multi-disciplinary artist born in Buenos Aires, Argentina. After finishing her studies at the Escuela de Bellas Artes Manuel Belgrano and the Escuela Superior de Bellas Artes in 1963, she went to Paris on a fellowship to study painting, afterwards splitting her time between New York and Buenos Aires. Minujín was a pioneer in the pop art scene in Buenos Aires. She deconstructs art only to reconstruct it again, examining the mythology and symbols of both contemporary and ancient cultures. Her work utilizes the medium as the message, in order to make work not only about a static object, but about the audience’s relationship to the concepts and history surrounding it. Minujín’s work is in the permanent collections of the Museum of Modern Art in New York; the Museum of Latin American Art in Long Beach; the Museo of Arte Latinoamericano in Buenos Aires; and the Museo Nacional de Bellas Artes in Buenos Aires.

 

In this plaster sculpture Marta Minujín deconstructs a reproduction of a classical Greek bust to question the historical and cultural legacies that have dominated our views on Western civilization. By shrinking down and separating this iconic object into various strata, she asks us to question the mythologies that surround these symbols, and in a way, makes it more accessible by altering the size and materials of the object she is referencing. Minujín’s body of work, which incorporates performance, installation, and sculpture, often transforms academic monumental forms by infusing or combining them with pop art or popular elements. The results are an interrogation of structures of dominance and a search for the democratization of art, history, and culture.

Marta Minujín es una artista multidisciplinar nacida en Buenos Aires, Argentina. Después de terminar sus estudios en la Escuela de Bellas Artes Manuel Belgrano y la Escuela Superior de Bellas Artes en 1963, se fue a París con una beca para estudiar pintura, luego dividiendo su tiempo entre Nueva York y Buenos Aires. Minujín fue pionera en la escena pop art en Buenos Aires. Ella deconstruye el arte solo para reconstruirlo nuevamente, examinando la mitología y los símbolos de las culturas contemporáneas y antiguas. Su trabajo utiliza el medio como mensaje, con el fin de trabajar no solo sobre un objeto estático, sino también sobre la relación de la audiencia con los conceptos y la historia que lo rodea. La obra de Minujín se encuentra en las colecciones permanentes del Museo de Arte Moderno de Nueva York; el Museo de Arte Latinoamericano en Long Beach; el Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires; y el Museo Nacional de Bellas Artes de Buenos Aires.

En esta escultura de yeso Marta Minujín deconstruye una reproducción de un busto griego clásico para cuestionar los legados históricos y culturales que han dominado nuestra visión de la civilización occidental. Al encoger y separar este objeto icónico en varios estratos, nos pide que cuestionemos las mitologías que rodean estos símbolos y, de alguna manera, lo hace más accesible al alterar el tamaño y los materiales del objeto al que hace referencia. El cuerpo de trabajo de Minujín, que incorpora performance, instalación y escultura, a menudo transforma formas académicas monumentales al infundirlas o combinarlas con el arte pop o elementos populares. Los resultados son un cuestionamiento de las estructuras de dominio y una búsqueda de la democratización del arte, la historia y la cultura.