Linda Vallejo (USA b. 1951)
Make 'Em All Mexican: In 2010-2015 Latino college graduates grew by 40.6% / Haganlos a todos mexicanos: Durante 2010-2015 los graduados universitarios latinos aumentaron en un 40,6%, 2020
Repurposed plaster, acrylic, 14k gold leaf / Yeso reciclado, acrílico, pan de oro de 14k
H 16 x W 6 x D 5.5 inches / pulgadas
MOLAA Collection. Gift of the artist
M.2020.003
Vallejo was born in East Los Angeles and was a graduate of Whittier College and also studied lithography at the University of Madrid. Vallejo received her MFA degree from California State University, Long Beach in 1978. Vallejo consolidates multiple, international influences gained from a life of study and travel throughout Europe, the United States, and Mexico to create works that investigate contemporary cultural and political issues. Her series, Brown Belongings and Make ‘Em All Mexican, explore the relationship that society has to brownness, recontextualizing iconic sculptures from European cultures and other prominent cultural figures, and recoloring them brown. Her works open a dialogue about alternative realities, the often-erased history of Mexican-Americans, and other contemporary socio-political conditions. Her work is in the permanent collections of the Museum of Sonoma County, Santa Rosa, California, East Los Angeles College Vincent Price Museum, Los Angeles California, National Museum of Mexican Art, Chicago Illinios and the Museum of Latin American Art, Long Beach, California.
In the series Make ‘Em All Mexican, Linda Vallejo uses humor to confront difficult questions about race in the United States. This series of works takes depictions of popular icons that are embedded in our collective memory as “all American” or European and tints the skin of the characters a shade of brown associated with those of indigenous descent and thus also often of the working class. The transformation of the character is meant to take the viewer by surprise, eliciting both a chuckle, as well as calling attention to questions around cultural representation, colorism, and the politics and economics of skin color.
Vallejo nació en el este de Los Ángeles y se graduó de Whittier College y continuó sus estudios de litografía en la Universidad de Madrid. Vallejo recibió su maestría en Bellas Artes de la Universidad Estatal de California, Long Beach en 1978. Vallejo consolida múltiples influencias internacionales obtenidas de una vida de estudio y viajes por Europa, Estados Unidos y México para crear obras que investigan temas políticos y culturales contemporáneos. Su serie, Brown Belongings y Make ‘Em All Mexican, explora la relación que la sociedad tiene con el color marrón, recontextualizando esculturas icónicas de las culturas europeas y otras figuras culturales prominentes y re-coloreándolas con el color marrón. Sus obras abren un diálogo sobre realidades alternativas, la historia a menudo borrada de los mexicoamericanos y otras condiciones sociopolíticas contemporáneas. Su trabajo se encuentra en las colecciones permanentes del Museo del Condado de Sonoma, Santa Rosa, California, East Los Angeles College Vincent Price Museum, Los Ángeles California, Museo Nacional de Arte Mexicano, Chicago Illinois y el Museo de Arte Latinoamericano, Long Beach, California.
En la serie Make ‘Em All Mexican, Linda Vallejo utiliza el humor para enfrentar preguntas difíciles sobre la raza en los Estados Unidos. Esta serie de obras toma representaciones de íconos populares que están presentes en nuestra memoria colectiva como "All American" o europeos y tiñe la piel de los personajes de un tono marrón asociado con los de ascendencia indígena y, por lo tanto, a menudo también de la clase trabajadora. La transformación del personaje está destinada a tomar al espectador por sorpresa, provocando una risa ahogada, así como llamando la atención a preguntas sobre la representación cultural, el colorismo y la política y la economía del color de la piel.